Kik írták az íratokat?
Jézus korában is, és életét megelőző időkben már három fő zsidó irányzat létezett: a farizeus, a szadduceus, és az esszénus.
Az első számú teória szerint, a barlangokhoz kapcsolható település lakói az esszénus zsidó közösség tagjai voltak. Ezt a hipotézist a következő indokokkal támasztották alá. A település egyik galériájában, írásra alkalmas eszközöket találtak, írópultot, tintásüvegeket, stb.. Valamint, a tekercsek között felfedeztek olyan írásokat is, amelyek az esszénus közösségre jellemző regulák voltak, melyek a közösségi életet szabályozzák. Természetesen akadnak olyan kutatók is, akik ezt cáfolják. Szerintük a tekercsek a jeruzsálemi Szentély könyvtárához tartoztak, és a római légiók elől menekítették ki az írásokat. Ám a szakértők többsége inkább az esszénus közösség felé húz.
Kik is voltak Ők?
Tudni kell Róluk, hogy életüket homály fedi. Kevés a beszámoló róluk. A legfontosabb ókori híradó Josephus Flavius, Alexandriai Philón, valamint Plinius( Ő a qumrani közösségről ír.) és Szent Ágoston volt, akik írásaikban említést tesznek a közösségről. Az esszénusok elszakadását, különválását a judaizmus fő áramlatától a Makkabeus hercegek, Jonatán, és Simeon főpapként való léte váltotta ki. (Kr.e. 142-134.) Minden, világi kötelezettségekkel járó tisztség bitorlói ellenszenvet vált ki, és sokan megtagadják az együttműködést az új uralkodókkal, akik üldözték az engedetleneket. Az esszénusok, illetve vezetőjük, „Az Igazság tanítója” üldözése idején elhivatottságuk apokaliptikus látomásaikban öltött formát: a gonosz főpap uralmának megdöntése és elűzése szolgáival együtt, a Messiás korának eljövetele, és ők, mint Izrael egyetlen és igaz közössége. A sivatagba való kivonulásukkal nem csak szimbolikusan, de fizikailag is elhatárolódtak a romlott és gonosz főpaptól "Béliál Fiaitól” és embereitől. A Kommunio tagjai vagyonközösségben éltek. Elutasították a házasságot, és cölibátust fogadtak; a "beavatottak" fehér öltözetet viseltek. Aszkéta életet éltek. Úgy gondolták minden túlzás és mértéktelenség a test és a lélek kárára van. A farizeusokhoz hasonlóan az esszénus közösség is megtartotta a szombatot, valamint, a tisztulási törvényeket,ám ezt szigorúbban. Ám, elítélték a Jeruzsálemi Templomban történő állatáldozatokat, és a papságot. A gyógyítás iránt előszeretettel érdeklődtek. Egy-két tudós azt a nézetet létesíti előnybe, miszerint Jézus is sőt, a Szűz Anya is esszénus volt.
A véleményem a következő:
Ha Jézus keresztrefeszítését és az azt megelőző pert figyelembe vesszük bebizonyosodik, hogy politikai perről van szó. A zsidó papság tudta azt, hogy Jézus életét, s tanítását egyetlen egy „szektába” sem lehet besorolni, se nem farizeus, se nem szadduceus, de nem mondható esszénusnak sem. Jézus tanítása nem egyeztethető össze a kor tanításaival, mert teljesen új. A szeretet tanítása. Az, hogy szeresd ellenségedet, felebarátodat, mint saját magad, érthetetlen a katonai elnyomás alatt álló, és ez alól felszabadító Messiást váró zsidó főpapoknak. Az apostolokra pedig, természetesen hatással voltak a korabeli nézetek, de ez még nem ad okot arra, hogy bárhová besoroljuk őket. De ez az én véleményem,lehet velem vitatkozni! ;)
Folyt. köv.
Utolsó kommentek